Opis
"Kontrola zarządcza” to określenie funkcjonujące od lat, na co wskazują:
● definicja zawarta w ustawie o finansach publicznych (ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów...),
● podział standardów na pięć obszarów tematycznych (środowisko wewnętrzne, zarządzanie ryzykiem, mechanizmy kontroli, informacja i komunikacja oraz monitorowanie i ocena).
Obowiązek ustanowienia kontroli zarządczej oznacza, że kierujący jednostką jest odpowiedzialny za wdrożenie skutecznych rozwiązań organizacyjnych i procedur oraz za zapewnienie, że są one przestrzegane w takim zakresie, jak jest to konieczne do spełnienia celów danej instytucji. Co ważne, w ramach wdrożenia kontroli zarządczej kierujący jednostką może dowolnie wybierać konkretne rozwiązania.
Szerszy opis - Wstęp do kontroli zarządczej
Ścieżka wdrożenia
Wdrożenie kontroli zarządczej polega m.in. na usystematyzowaniu obecnych procedur, zidentyfikowaniu, które z zawartych w nich działań stanowią element kontroli zarządczej, a następnie poddaniu ich krytycznej ocenie pod kątem skuteczności oraz zasadności. Z pomocą przychodzą tu międzynarodowe standardy takie jak ISO 9001.
Szczegółowe wymagania dotyczące wdrożenia - dowiedz się więcej!
Korzyści
Właściwe podejście do tematu kontroli zarządczej gwarantuje zidentyfikowanie dublujących się czynności, wyeliminowanie wąskich gardeł decyzyjnych z obecnych procedur i w rezultacie poprawę jakości zarządzania.
Konsultanci Blue energy wspierają Klientów w całym procesie budowy systemu kontroli zarządczej, począwszy od szkoleń, poprzez prace optymalizacyjne, kończąc na wdrożeniu narzędzi informatycznych, wspierających kontrolę zarządczą. Z naszych doświadczeń korzystają największe organizacje administracji publicznej w Polsce.